30 Aralık 2012 Pazar

Koçluk Sorularıyla Seçilen Yolları Sorgulamak 1


Sizlerle gerçek hayat hikayemi paylaşmak istiyorum. Yapmış olduğum seçimleri, kendi lehime, uzgörülü, ve farkındalıkla yapabilmiş olmak için tıpkı Vasconcelos’un  Zeze’sinin içindeki ses gibi  güçlü sorularla seslenebilen bir koçum  olsaydı bugün hayatımda neler farklı olurdu sorsunun cevabına biraz da eğlenerek bakabilmek istiyorum. Hem belki bu soruları kendilerine sormanın tam da sırası gelmiş kişilere bir fayda oluşturabilir diye umuyorum.
Can Karaburçak

Üniversite sınavı için doldurmam gereken başvuru günü gelip çatmıştı. 1980 yılının 13 Haziran’ı sınav günüydü. O zamanki adıyla ÖSS. Nereyi yazsaydım acaba? Gerçi okulda son sene matematik bölümünü seçmiştim ama onu da neden seçtiğimi pek  bilmiyordum. Okulda hocalarım beni başarılı bulurlardı. Açıkcası sadece başarı   kriteri ile meslek seçilmiyordu işte. Ne bir yönlendirme, ne bir analiz, ne de bir farkındalık yaratılıyordu okullarda.
Birinci tercihime Ankara tıbbı yazmıştım. İkincisine ise ODTÜ İşletmeyi. Sorsaydınız bana hangisini en çok istiyorsun diye, sadece her birinin puanlarına göre sıralamasını yaptığını söyleyebilirdim. Bir de arkadaşlarımın büyük bir kısmının tıp okumak istediğini. Aileler de bunu destekliyordu; yoksa empoze mi ediyorlardı? İşletme bölümü ise o yılların  en çok tercih edilen bölümüydü. Topu topu 4 tercih yapmıştım. Amma iddialıymışım, açıkta kalma riskini yok saymışım besbelli.
Ankara’da yaşayan biri için gidilebilecek en iyi okullar  Tıp veya ODTÜ’nün herhangi bir bölümüydü o seneler. Bunun için fazla düşünmeye ihtiyacım yoktu.
İşte tam da bu aşamada o ses bana aşağıdaki soruları hem tıp hem de işletme bölümü için ayrı ayrı sormuş olsaydı ve ben hayal edebilmiş olsaydım bugün tam olarak hayatımda neler farklı olabilirdi acaba?
Kendini 1o yıl sonrasında çok başarılı bir doktor/işletme mezunu olarak hayal etsen  bu mesleğin kriterlerini sıralayacak olsan bunlar neler olurdu?
Bu kriterler senin için neden önemli?
Bu  kritelerin herbirini tek tek ele aldığında 10 luk bir skalada her birini en az kaç seviyesinde yaşamak senin için kabul edilebilir bir seviye olur?
Bu kriterlerden hangisini yaşamak seni diğer kriterler konusunda da pozitif etkiler?
10 yıl sonrasında olduğunu varsaysan, bu mesleği edinmiş olan seni hangi şehir/ülke/fiziksel alan da bulunmuş olmak zirveye taşıdı?
Kendini tam olarak neler yaparken görüyorsun?
Hangi beceri ve yetkinliklerinle bu başarıya ulaştın?
Bu mesleğin senin için değeri ne?
Bu meslekte başarılı olan sen kimsin? Tam olarak neye ulaştın ve ulaştığını nasıl biliyorsun?


Hiç yorum yok:

Yorum Gönder